BPER Strategy and Business Plan 2022-2025
Discover the Group's evolution plan towards a Multi-Specialist and Capital Light model, supported by a technological-digital transformation that enhances the national scale and proprietary Product Factories, with specialised distribution channels.
Target 2025
~€ 800M
Net profit 2025
>5 Mln
Client
~50%
Dividend Payout
>10%
RoTe 2025
~3,6%
NPE ratio 2025
Divestment
of the non-core scope:
and release of >€ 500 mln capital to be used for the core business
Enhancement of people and renewal of core skills:
>1,450 new hires +20% training content
Technological and operational evolution:
>500 M€ IT investments; Cost/ Income <58%
Re-focus on high-value business:
>€100 bn in AuM; >€360 mln in bancassurance annual premiums
The 5 pillars of the plan
The 5 pillars of the plan
Trasformazione del modello di ricavi in ottica “fee based”
Completamento rotazione verso modelli di business «capital light» per incrementare contribuzione delle commissioni su ricavi totali, attraverso:
- Rafforzamento posizionamento su comparto bancassurance, con premi protezione previsti in crescita a oltre € 360 mln nel 2025 (vs ca. € 200 mln nel 2021)
- Sviluppo e digitalizzazione offerta credito al consumo, con erogato prestiti personali in aumento a ca. € 1,35 mld (da ca. € 900 mln del 2021) e un margine di interesse atteso oltre € 260 mln nel 2025 (da ca. € 160 mln del 2021)
- Rafforzamento business advisory e presidio grandi aziende, con stock impieghi Direzione CIB previsto in crescita oltre € 10 mld nel 2025 e ricavi dal segmento in crescita ca. € 105 mln nel 2025.
Partnership tra IT e Business per la trasformazione e la crescita
Il rinnovamento dell’infrastruttura tecnologica riveste un ruolo fondamentale per supportare la crescita dimensionale del Gruppo e la trasformazione del modello di business. Previsto un ammontare di investimenti in IT per oltre € 500 mln, in significativo aumento rispetto al precedente piano (€ 210 mln). Previste 4 direttrici per la trasformazione dell’IT:
- Architettura applicativa digitale e data centrica
- Infrastruttura hybrid cloud
- Governance IT centralizzata e agile
- Macchina di integrazione industriale
Banca semplice e digitale
Razionalizzazione della rete di sportelli accompagnata da una semplificazione dei processi da realizzarsi attraverso una maggiore digitalizzazione e adeguamento dei modelli di servizio alla clientela in ottica omnicanale. Gli interventi previsti in tale ambito sono:
- Digitalizzazione dell’offerta: rafforzamento dell’offerta digitale sviluppata sulla base delle esigenze della clientela con l’obiettivo di incrementare progressivamente il numero di prodotti venduti attraverso canali digitali/ self, dall’attuale 5% a oltre il 40% al 2025.
- Razionalizzazione footprint: ridimensionamento del 29% della rete filiali (previsti a regime ca. 1.500 sportelli), abilitata dalla progressiva digitalizzazione dell’offerta e dal parallelo sviluppo/rafforzamento di canali distributivi specializzati (centri imprese, centri private).
- Semplificazione interna: focus sulla customer experience e l’incremento del tempo commerciale a disposizione delle filiali.
Trasformazione del modello di ricavi in ottica “fee based”
Lo facciamo valorizzando la scala dimensionale acquisita e le fabbriche prodotto proprietarie, attraverso il nostro nuovo modello di business focalizzato su queste attività principali:
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Voluptas facilis id unde et dolore sapiente quo rerum. Eos ullam ad.
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Voluptas facilis id unde et dolore sapiente quo rerum. Eos ullam ad.
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1. Strengthening the model of
multi-specialist bank on a national scale.
We do this by enhancing the acquired scale and proprietary product factories through our new business model focused on these core activities:
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Voluptas facilis id unde et dolore sapiente quo rerum. Eos ullam ad.
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Voluptas facilis id unde et dolore sapiente quo rerum. Eos ullam ad.
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Voluptas facilis id unde et dolore sapiente quo rerum. Eos ullam ad.
-
Wealth Management e Asset Management
-
Bancassurance
-
CIB (Corporate & Investment Banking)
-
Credito al Consumo
2. Transformation of the revenue model
into a "fee-based" perspective.
Completion of rotation towards 'capital light' business models to increase contribution of commissions to total revenues, through:
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Voluptas facilis id unde et dolore sapiente quo rerum. Eos ullam ad.
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Voluptas facilis id unde et dolore sapiente quo rerum. Eos ullam ad.
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Strengthened positioning in bancassurance, with protection premiums expected to grow to over € 360m in 2025 (vs. approx. € 200m in 2021)
Development and digitisation of consumer credit offerings, with personal loan disbursements increasing to approx. € 1.35bn (from approx. € 900m in 2021) and an expected interest margin of over € 260m in 2025 (from approx. € 160m in 2021)
Strengthening business advisory and supervision of large corporations, with CIB division stock expected to grow to over € 10bn in 2025 and segment revenues to grow to approx. € 105m in 2025.
3. Partnership between IT and Business
for transformation and growth
The renewal of the technology infrastructure plays a key role in supporting the Group's growth in dimension and the transformation of the business model.
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Voluptas facilis id unde et dolore sapiente quo rerum. Eos ullam ad.
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Voluptas facilis id unde et dolore sapiente quo rerum. Eos ullam ad.
Planned IT investments of more than € 500 million, a significant increase over the previous plan (€ 210 million). Four main lines for IT transformation are planned:
- Digital and data-centric application architecture
- Hybrid cloud infrastructure
- Centralised and agile IT Governance
- Industrial integration machine
4. People at the centre.
Homogenisation of corporate culture and enhancement of human capital through training plans, new career paths and new working environments/models.
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Voluptas facilis id unde et dolore sapiente quo rerum. Eos ullam ad.
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Among the main actions planned are:
- Reduction and renewal of the workforce
- Human capital development, through
- New workplace model
5. Digital and simple banking
Rationalisation of the branch network accompanied by a simplification of processes to be achieved through a greater digitalisation and adaptation of customer service models to an omnichannel perspective.
The actions planned in this area are:
The actions planned in this area are:
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Voluptas facilis id unde et dolore sapiente quo rerum. Eos ullam ad.
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Digitalisation of the offer: strengthening the digital offer developed on the basis of customer needs with the aim of progressively increasing the number of products sold through digital/self channels from the current 5% to over 40% by 2025.
Internal simplification: focus on the customer experience and increasing the commercial time available to branches.
Footprint rationalisation: downsizing of the branch network by 29% (approx. 1,500 branches planned when fully operational), enabled by the progressive digitalisation of the offer and the parallel development/strengthening of specialised distribution channels (corporate centres, private centres).
3 Transversal levers
ESG
Infusion
New Innovation
Model
De-risking and
credit monitoring
BPER e-volution
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